Strona Główna

Ankieta randkowa

Fotorandka

Lifestyle magazyn

Zarejestruj się teraz

Z miłości do zdrowia: Mleko - pić, czy nie pić?

4.luty 2019
Z miłości do zdrowia: Mleko - pić, czy nie pić?

Pić, czy nie pić mleka? Oto jest pytanie! Z jednej strony słyszymy o jego negatywnym wpływie na nasz organizm, a z drugiej strony wciąż są w nas żywe hasła "Pij mleko - będziesz wielki!". Jaka jest prawda? Przekonajmy się w dzisiejszym artykule!

Już od ponad 11 tysięcy lat mleko krowie jest obecne w życiu człowieka i jest podstawą wielu pokarmów spożywanych przez nas każdego dnia. Tak naprawdę przecież wielu z nas nie wyobraża sobie śniadania bez płatków z mlekiem, albo kolacji bez jogurtu. Hipokrates stwierdził kiedyś, że mleko jest najdoskonalszym pokarmem, jaki stworzyła natura, jednak niektórzy dzisiejsi naukowci kłócą się z tą teorią - czy słusznie?

Źródło wapnia

Instytut Żywności i Żywienia rekomentuje spożywanie co najmniej dwóch szklanek mleka lub przetworów mlecznych dziennie osobom dorosłym oraz 3 - 4 porcje dzieciom i młodzieży. Zaś American Academy oraz American Dietetic Association (ADA) namawia dzieci oraz młodzież do spożywania 2 - 3 szklanek. Polscy specjaliści żywieniowi również wielokrotnie podkreślali pozytywny wpływ mleka na ludzki organizm. Wapń, potas, fosfor, magnez, cynk znajdując się w mleku są prawdziwym bogactwem potrzebnych nam witamin. Oprócz tego mleko posiada wysoką wartość odżywczą, zawiera witaminy z grupy B (B2, B12) oraz witaminy A i D.
Ze względu na dużą zawartość wapnia i witaminy D zachęcano nas do picia mleka na wzmocnienie kości. Człowiek z mleka krowiego aż przyswaja 80% wapnia ,podczas gdy dla porównania z mleka sojowego zaledwie 13%. Gdyby ktoś chciał spóbować zastąpić 1 szklankę mleka innymi produktami spożywczymi należałoby zjeść dwa bochenki chleba, kilka kotletów schabowych, pół kilograma brokułów, kapusty lub marchwi. Sporo, prawda? Jednak przeciwnicy picia mleka zgodnie twierdzą, że znacznie więcej wapnia niż w mleku znajduje się w sardynkach, migdałach czy chociażby nasionach sezamu. Ponadto, badania udowodniły, że wapń zawarty w mleku jest źle przyswajalny przez ludzki organizm, na co wpływ ma niewłaściwa proporcja w stosunku do fosforu. Podobno jedynie te produkty spożywcze, w których stosunek wapnia do fosforu wynosi 2 do 1 lub więcej, można uważać za najlepsze źródło wapnia. W krowim mleku ten stosunek niestety jest o wiele niższy.

Alergie

Ciągle słyszymy o alergii na mleko lub na zawartą w nim laktozę. Tak naprawdę nietolerancja na białko mleka krowiego występuje rzadziej, niż by się mogło wydawać. O wiele częściej możemy spotkać reakcje alergiczne wywoływane spożywaniem łososia lub owoców, takich jak pomarańcze, czy truskwki. Alergia na mleko zazwyczaj dotyka najmłodszych dzieci. Stwierdza się ją u 2,7% niemowląt karmionych sztucznie i 1,8% karmionych naturalnie. Pamiętajmy jednak, że dziecięce alergie na mleko na ogół przemijają - ponad 90 % dzieci wyrasta z alergii pokarmowej na mleko po ukończeniu 5 roku życia. 

Mleko a właściwości antynowotworowe

W Norwegii przeprowadzono badania, które potwierdziły, że szczególnie cennym składnikiem zawartym w mleku jest sprzężony kwas linolowy, który ma wpływ na zahamowanie rozwoju komórek nowotworowych raka piersi, jelita grubego, płuc i pierwotnego raka wątroby. Najnowsze prowadzone w Tajwanie dowodzą z kolei, że mleko krowie posiada także składniki, które potrafią zniszczyć komórki raka żołądka. Badania przeprowadzone przez specjalistów z Uniwersytetu Harvarda udowodniły, że kobiety przed menopauzą, które spożywają większe ilości wapnia i witaminy D mogą być rzadziej (nawet o ok. 40%) narażone właśnie na raka piersi. Bogata w wapń dieta sprawia, że u pań, które przekroczyły już 45 rok życia rzadziej występuje zespół metaboliczny, który jest przyczyną takich nieprawidłowości jak: otyłość, zmiany miażdżycowe czy nadciśnienie. Inne badania dowodzą zaś, że dieta zawierająca niskotłuszczowe produkty mleczne może u kobiet zmniejszyć ryzyko zachorowania na cukrzycę typu 2 nawet o 21%!

Osteoporoza

Wszyscy zwolennicy picia mleka powtarzają, że regularne spożywanie mleka i produktów mlecznych jest bardzo ważne w profilaktyce osteoporozy i zapobieganiu złamaniom kości. Niedawno na Uniwersytecie Medycznym w Białymstoku przeprowadzono badania, których wynik wykazywał związek pomiędzy dietą pozbawioną mleka i produktów mlecznych, a liczbą złamań u dzieci i młodzieży do 20 roku życia. Grrupa osób na diecie bezmlecznej jest narażona na aż 4-krotnie wyższe ryzyko wystąpienia złamań.

Podążaj za głosem swego ogranizmu

Nie da się niestety jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie, czy powinniśmy przestać pić mleko i czy jest ono zdrowe dla naszego organizmu. Walka zwolenników i przeciwników mleka tak naprawdę dopiero się rozpoczyna, a jej jednoznacznych wyników możemy się nigdy nie doczekać. Pamiętaj jednak, że najlepsze, co możesz zrobić, to kierować się zasadą : wszystko, ale z umiarem. Jeżeli lubisz mleko i czujesz się po nim dobrze, możesz spokojnie na śniadanie czy kolację wypić szklankę lub dwie. 

Zastanawiasz się nad zmianą diety? Nie eksperymentuj sam/a, znajdź w swoim mieście - Krakowie, Warszawie, czy Lublinie - specjalistę od zdrowego odżywiania i umów się na pierwszą wizytę. 

Źródło:

http://www.national-geographic.pl 

[ivi] 

Udostępnij ten artykuł na: