Strona Główna

Ankieta randkowa

Fotorandka

Lifestyle magazyn

Zarejestruj się teraz

Wszystkie artykuły Wszystko o randkowaniu Zdrowie i uroda Czas wolny Recenzje

Smoothie – najlepsze śniadanie

23.maj 2016
Smoothie – najlepsze śniadanie

W ostatnim czasie smoothie stało się bardzo popularne. Kto jeszcze nie spróbował tej bomby witaminowej, powinien jak najszybciej to zmienić!

Z wyrazem smoothie możesz się spotkać na stronach o zdrowym żywieniu, w restauracjach, które oferują świeże soki i sałatki, w książkach poświęconych zdrowemu stylowi życia oraz w wegańskich książkach kucharskich.  

Co to?

Słowo smoothie zrodziło się z angielskiego słowa smooth, które oznacza delikatny, gładki. Zatem smoothie to gładkie, zmiksowane owoce i warzywa. To delikatny ale całkiem smaczny napój, który Cie zasyci. Smoothie możemy wyrobić z samych owoców, z samych warzyw lub z mieszaniny obu (niektóre źródła podają, że są pewnego rodzaju owoce, których nie należy mieszać z warzywami). Oprócz tego możemy do smaku dodać jeszcze inne składniki. Najlepsze, najzdrowsze a zarazem najbardziej lubiane są tzw. superfoods. Czyli jedzenie, które ma dobroczynny wpływ na nasze zdrowie, zawiera w sobie większą ilość różnego rodzaju witamin, minerałów, antyoksydantów, nienasyconych kwasów tłuszczowych i innych związków, niż pozostałe potrawy. Należą do nich na przykład nasona chia, młody jęczmień, surowe kakao, burak ćwikłowy, jagody, ziarna konopii, lnu, słonecznika i dynii, kolcowój chiński (goji), acai, amalaki baobab, quinoa, chlorella, spirulina, awokado, granat, mango czy nawet soczewca, soja i fasola. Miksuje się całe owoce i warzywa, wszystko należy porządnie umyć i pokroić na kawałeczki. Obieramy jedynie te owoce, których skórka nie jest jadalna (pomarańcza, arbuz itd.), ponieważ skórka zawiera najwięcej witamin.

W odróżnieniu od soku z sokowirówki smoothie zawiera błonnik, który jest potrzebny do prawidłowego funkcjonowania jelit. Co więcej dzięki smoothie być może zaczniesz jeść produkty, za którymi na codzień nie przepadasz. Łatwo się trawi i możesz je wypić nawet jeżeli nie czujesz się najlepiej i nie masz ochoty na normalne jedzenie.

W czym smoothie przygotować?

Aby otrzymać naprawdę dobre smoothie, powinieneś mieć dobrej jakości mikser. Z miększymi owocami czy warzywami miałby sobie dać radę właściwie każdy mikser, ale podczas miksowania nasionek czy twardszych rodzajów jedzenia, mógłby się zniszczyć lub pozostawić grudki. Na rynku istnieją specjalne miksery (smoothie makery), które są przeznaczone do przygotowywania smoothie oraz naczynia, w których możesz wziąć smoothie ze sobą np. do pracy, czy pić go po drodze dzięki zamontowanej do naczynia słomce. Pojemniki pasują idealne do podstawek w autach. Ceny bardzo się od siebie różnią, od 600 do ponad 1000 złotych. Uwagę należy zwracać przede wszystkim na siłę i liczbę obrotów, ilość i wielkość naczyń, materiał z których są wykonane, szybkość pracy oraz długość kabla.

Połączenie owoców i warzyw

Smoothie możemy przygotowywać z owoców i warzyw sezonowych, które mają w sobie najwięcej witamin i innych korzystnych dla zdrowia składników. Połowa maja za nami, zatem możemy posmakować truskawek, ogórków, pomidorów, szpinaku, groszku, marchwi, rzodkiewek, selera, kalarepy, sałaty, szczypiorku. To wszystko możemy dodać do smoothie! Spośród sezonowych potraw wybieraj te, których krajem pochodzenia jest Polska. Unikniessz w ten sposób owoców i warzyw zebranych jeszcze przed tym, niż dojrzały. Listę sezonowych owoców i warzyw znajdziesz tutaj.

Przygotowywanie smoothie rozwija fantazję. Ponieważ tylko od Ciebie zależy co z czym połączysz. Możesz się kierować swym nastrojem, smakiem, ochotą lub inspirować się naszymi przepisami. Nie bój się dodawać warzyw liściastych – one zawierają żelazo, substancje przeciwzapalne i chlorofil, który pomaga w produkcji hemoglobiny i całkowitej regeneracji organizmu.

Smoothie to napój dla wszystkich, nawet dla alergików (wystarczy odrzucić składniki, na które jest się uczulonym), ludzi z nietolerancją laktozy, wegetarian i miłośników surowego jedzenia.

smoothie

Przygotowanie

Owoce i warzywa dokładnie umyj i ewentualnie obierz. Pokrój na mniejsze kawałki (w zależności od siły Twojego miksera). Dodaj wodę, następnie mleko lub jogurt. Wodę musimy dodać aby napój nie był zbyt gęsty i lepiej się zmiksował (niektóre miksery bez wody mogą przestać działać). Potem możesz już dorzucić swoje ulubione zdrowe dodatki (superfoods, nasionka, cynamon, wanilię, strąki) i zacząć miksować. Miksuj raczej krótko niż przesadnie długo i postaraj się robić przerwy, tak aby mikser się nie przegrzał. I już – Twoje smoothie jest gotowe! Postaraj się je wypić jak najszybciej, napój z czasem brązowieje i traci swoją świeżość (zupełnie jak ugryzione jabłko, które pozostawisz na stole).

Przepisy

Mamy dla Ciebie kilka przepisów, które mogłby Cie zainspirować, z czym smoothie przygotować. W przepisach nie zamieściliśmy ilości składników – każdy ma inny gust i to jest właśnie magia smoothie – każdy może je przygotować tak, jak mu to pasuje najbardziej...

Mangowe smoothie z miodem

Mango

Awokado

Mleko

Miód

Malinowo-burakowe smoothie

Burak ćwikłowy

Maliny (mogą być mrożone, ale lepiej jest użyć świeżych)

Żurawina

Niskotłuszczowy jogurt

Smoothie z owoców leśnych

Owoce leśne – jakie Ci przyjdą do głowy

Mały banan

Niskotłuszczowy jogurt

Pomarańcza

Wanilia

Siemię lniane

Egzotyczne smoothie

Banan

Jabłko

Ananas

Kokos

Letnie smoothie

Brzoskwinie

Banan

Burak liściowy

Pietruszka

Kolcowój

Kwiat stokrotki

Winogronowe smoothie

Winogrona

Gruszka

Pomarańcza

Mały banan

Ananas

Zielone smoothie

Gruszka

Zielone jabłko

Mały ogórek sałatkowy

Liście szpinaku

Seler

Kolendra

Proteinowe smoothie

Dynia

Dojrzały banan

Daktyle Medjool

Masło orzechowe

Konopny protein

Smoothie na szybkie trawienie

Jabłko

Świeży sok pomarańczowy

Śliwki

Szczypta kajeńskiego pieprzu

Smoothie na zagrzanie

Mandarynki

Pomarańcze

Marchwe

Sok z cytryny

Mały kawałek świeżego imbiru

Smoothie jest idealne dla tych, którzy chcą prowadzić zdrowy styl życia. W ciągu kilku minut przygotujesz napój pełen witamin, antyoksydantów, enzymów i błonnika.

Więc jak, przygotujesz swoje smoothie już dzisiaj?

[Lil]

Źródła:

https://skramlikova.wordpress.com/category/sezonni-ovoce-a-zelenina/

http://www.rd.com/health/healthy-eating/8-healthy-fruit-smoothies-for-breakfast/

http://www.rawsuperfood.cz/rawsuperfood/5-RAW-recepty/5-Tipy-na-smoothies

http://www.celostnimedicina.cz/smoothie.htm

http://rawolucja.pl/raw-food/kalendarz-warzyw-i-owocow-sezonowych/ 

Udostępnij ten artykuł na: