Strona Główna

Ankieta randkowa

Fotorandka

Lifestyle magazyn

Zarejestruj się teraz

Wszystkie artykuły Wszystko o randkowaniu Zdrowie i uroda Czas wolny Recenzje

Relaksacja: rozluźnienie ciała i umysłu

16.październik 2017
Relaksacja: rozluźnienie ciała i umysłu

Relaksacja jest nieodłącznym elementem jogi. A. Lysebeth w swojej książce „Joga” pisze, że bez relaksu nie ma prawdziwej jogi. Nie da się nie zgodzić z tym stwierdzeniem. W stanie napięcia, kiedy aktywność mózgu jest największa, tętno wysokie a oddech szybki i nieregularny, trudno jest skupić się na teraźniejszości i odprężyć.

Joga tłumaczy relaksację jako specyficzny stan głębokiego i świadomego rozluźnienia ciała i umysłu. Należy tu nadmienić, że proces relaksacji w jodze, jest w odróżnieniu od nieświadomego snu, całkowicie pod kontrolą. Osiągnięcie stanu prawdziwej relaksacji jest sztuką, której można się nauczyć w praktyce. W tej kwestii joga oferuje cały wachlarz technik relaksacyjnych, które pomagą nam się rozluźnić.

Sen vs. relaksacja

Mogłoby się wydawać, że najlepszym relaksem dla człowieka jest sen. W końcu idziemy spać, po to, aby nasze ciało i myśl odpoczęły i nabrały sił na kolejny dzień. Dlaczego więc, niektórzy ludzie budzą się zmęczeni, tak jakby w ogóle nie spali? Otóż podczas snu, choć wydaje się to dość nieprawdopodobne, ciało i myśl mogą znajdować się w stanie wielkiego napięcia. Śni się nam, na przykład, że biegniemy, przez co wszystkie mięśnie, których używałbyś podczas tej czynności na jawie, są napięte. To samo dotyczy umysłu. Jeżeli śni Ci się, że uciekasz przed kimś/czymś, odczuwasz strach, który objawia się w formie prawdziwego napięcia psychicznego.

Nawet jeżeli nie będziemy brali pod uwagę snów, ciało minimalnie w 38% pozostaje w napięciu, niektóre części ciala po prostu muszą być w stanie gotowości cały czas. Często jednak ciało jest w jeszcze większym napięciu. Podczas niespokojnego snu, napięcie ciała może wynosić nawet 60%, co w porównaniu ze stanem na jawie (70%) nie jest właściwie zbyt wielką różnicą. Relaksacja za pomocą jogi pomoże człowiekowi doświadczyć prawdziwego rozluźnienia (aż od 38-26%).

Kwintesencja technik relaksacyjnych w jodze

Relaksacja pomaga nam pozbyć się napięcia, które pojawia się nie tylko w mięściach, w których zazwyczaj go odczuwamy. Napięcie i stres odkładają się głęboko, do nasadowej części mózgu, która wpływa na motorykę i pracę funkcji kognitywnych (pamięć, koncentracja, uwaga). Napięcie zwykle magazynuje się w całym systemie nerwowym, organach i pojedyńczych komórkach ciała. Rozluźnienie na poziomie ciała fizycznego powstaje po rozluźnieniu umysłu (rozluźnienie psychiczne), które następnie pogłębia fizyczną relaksację i otwiera tym samym drzwi do wewnętrznego świata, do którego zazwyczaj, z powodu napięcia i stresu nie mamy dostępu.

Relaksacja jako dyscyplina jogi, ma swoje zasady. Dwie podstawowe to: świadomość siebie i skupienie. Pojęcie świadomość siebie – w tym wypadku – oznacza uświadomienie sobie samego siebie, swego ciała, uczuć, myśli i oddechu. Dodatkowo, każda technika relaksacyjna, nie tylko w jodze, wymaga określonego rodzaju skupienia. Należy jednak unikać określonego typu koncentracji, który wywoływałby napięcie umysłu i ciała. Skupienie w trakcie relaksacji powinno mieć charakter pasywny, czyli spokojny, niechaotyczny.

techniki relaksacyjne

Techniki relaksacyjne w jodze opierają się na koncetracji pasywnej, ponieważ przerzucają uwagę od emocjonalnie zabarwionych myśli do neutralnych wyobrażeń. Dlatego, podczas relaksacji skupiamy się na pojedyńczych częściach ciała, na oddechu, mantrze albo neutralnej wizualizacji. Skupianie uwagi na oddechu jest bardzo efektywne. Pamiętaj jednak, że podczas relaksacji oddech jedynie obserwujemy, w żadnym przypadku go nie kontrolujemy.

Zmiany fizjologiczne

Przyjrzyjmy się bliżej fizjologii naszego ciała podczas relaksacji. Przebiega wówczas wiele powiązanych ze sobą reakcji. W pierwszej kolejności zmniejszają się nakłady energii w nerwach i znika napięcie mięśniowe, przez co komórki nerwowe w ciele mogą odpoczywać. Jak się pogłębia stan relaksacji, nasze zmysły odbierają coraz mniej bodźców zewnętrznych. Często wówczas pojawia się uczucie lekkości i wrażenie oderwania się od ciała fizycznego.

Podobno, w trakcie relaksacji temperatura ciała spada o 2 °C, dlatego też, przed rozpoczęciem relaksacji ubieramy się cieplej, lub przykrywamy kocykiem.

Kolejną fizjologiczną odpowiedzią ciała na relaks jest zwolnienie i jednoczesna poprawa akcji serca, co objawia się obniżeniem tętna. Dochodzi również do zmiany frekwencji oddechu, staje się powolny, głęboki, płynniejszy i rytmiczny. Naturalną reakcją ciała na relaks jest również spadek ciśnienia krwi oraz spowolnienie metabolizmu. Zwiększa się efektywność układu endokrynnego (gruczołów wewnętrznych), zwłaszcza gruczołów nadnerczy i tarczycy. Na odpoczynek w pewien specyficzny sposób reaguje również największy ludzki organ- skóra. Spada bowiem jej przewodność galwaniczna (aktywność elektrolityczna), dzięki czemu staje się gładsza (poczas stresu skóra staje się wilgotna, poci się).

Alfa i theta: relaksacyjne fale mózgowe

W miarę tego, jak pogłębiamy się w stanie rozluźnienia, częstotliwość fal mózgowych (aktywność elektryczna mózgu) maleje. Mózg działa w sumie na 5 częstotliwościach (ilość impulsów elektrycznych na sekundę). W stanie skrajnego wyczerpania umysłu, zdenerwowania, stresu, strachu, czy tremy, nasze fale mózgowe działają na częstotliwości gamma (ponad 30 Hz). Na poziomie beta  (14-30 Hz) mózg znajduje się w normalnym stanie czuwania, na którym przebiega myślenie logiczne i analityczne, uwaga zaś skupiona jest przede wszystkim na świecie zewnętrznym. Z pozycji jogi, interesujące są fale alfa (7-14 Hz), w których podczas relaksacji spada aktywność mózgu. Na tej częstotliwości zwiększona jest kreatywność i intuicja, zdolność uczenia się oraz rozwiązywania problemów, uwaga zaś skupia się na świecie wewnętrznym.

fale mózgowe

Stan głębokiej relaksacji, medytacji, ale też fazy snu REM jest ściśle związany z poziomem theta (3-7 Hz) fal mózgowych. Na tej częstotliwości pojawiają się kreatywne pomysły, nagłe natchnienia, wizje oraz radość z postępującej inwencji i głębokiej intuicji. Otwiera się nam dostęp do własnej podświadomości, zatem możemy silniej odczuwać doznania jedności i połączenia z wszechświatem. Ostatnią i najniższą częstotliwością, na jakiej nasz mózg może pracować, jest częstotliwość delta (1-3 Hz), która jest ściśle związana z tym najgłębszym snem. Na tę częstotliwość możesz dostać się tylko za pomocą głębokiej medytacji.

Wyrusz w podróż do swego wnętrza i doświadcz prawdziwej, głębokiej relaksacji. Nie musisz wybierać się na kursy jogi, możesz wypróbować techniki relaksacyjne w swoim domu. Dzięki odpoczynkowi, Twoje ciało i myśl znajdą się w stanie doskonałej harmonii. Być może uda Ci się też znaleźć partnera, z którym będziecie mogli wspólnie doświadczać tej harmonii. Spróbuj szczęścia na milosnykontakt.pl

Źródła

A. van Lysebeth: Jóga; S. Gítánanda: Jóga krok za krokem; K. Nešpor: Uvolněně a s přehledem - Relaxace a meditace pro moderního člověka; I. a J. Knaislovi: Encyklopedie jógy. Źródło zdjęć: shutterstock.com.

[mon]

Udostępnij ten artykuł na: